FORORD AV MORTEN KROGVOLD

FORORD AV MORTEN KROGVOLD

Hvorfor skal vi moderne mennesker bruke tid på å lese et storverk som ble skrevet for rundt 700 år siden i Italia?
Den Guddommelige Komedie av Dante Alighieri, som ble ferdig i 1321, er den italienske litteraturens og den europeiske middelalderens største verk. Men, kan man spørre seg; er det aktuelt i vår tid?
Spørsmålet er lett å besvare. Temaer som løgn, fråtseri, likegyldighet, smerte, angst, gjerrighet, bedrageri osv. går neppe av moten.
Man kan naturligvis eksistere på denne jord uten kjennskap til Shakespeare og Ibsens diktning - uten å ha lyttet til Mozarts musikk eller studert et maleri av Rembrandt. Imidlertid; den store kunsten bidrar til å åpne sansene, gjøre verden og våre tanker mer forståelige – og ikke minst spennende.
De store klassikerne, som fortsatt står som søyler i verdenskunsten, har overlevet fordi de alltid er aktuelle og ikke minst, skaperne av disse verkene er genier. Vår tids filmer, romaner og tv-serier bygger på tankene til de store mestere.
Men jeg innrømmer; det er ikke enkelt å lese Dantes Inferno. Det krever tid, fordypelse og vilje til å borre seg ned i dette voldsomme og krevende stoffet fra en annen tid.
Det er her Kristin Floods bok kommer inn! I denne boken beretter hun stoffet befriende og lettere enn i originalverket. Det blir, i alle fall for meg, en inngang til Dantes store fortelling.
Kristin Flood er et åndsmenneske, hun har den gjennomførte dannelsen som gjør at hun alltid er en interessant samtalepartner. Hennes elegante fremtreden og utstråling gjør inntrykk på mennesker. Hun får folk til å lytte.
Derfor er hun den perfekte guide og foredragsholder under mine fotografiske workshops i Italia. Også i min søken etter de italienske mysterier som jeg omsetter til egne bilder, er hun en perfekt guide – en Beatrice. For et par år siden, i et vakkert rom i Venezia, leste hun skissene til denne boken høyt for meg. Det var et øyeblikk jeg alltid vil huske.

Som en stor bonus vil leserne få møte den store kunstneren Gustave Doré. Vidunderbarnet som begynte med kvalitetstegninger allerede som 5 åring og som i en alder av 12 begynte å hogge i stein.
Hva denne kunstneren fikk gjort i løpet av sine 51 år, får en til å miste pusten. I tillegg til bildene til Dantes verk, illustrerte han Bibelen, verker av Lord Byron, Victor Hugo og Alfred Tennyson, for å nevne noe av det han utførte.
Selv om han aldri giftet seg og bodde hjemme hos sin mor da han ikke var på reiser, hadde han stor sans for kvinner. Ikke minst i det verdensberømte, storslagne maleriet Naides i luft og vann, der han skildrer en rekke nakne kvinner formet rundt et skjær i stormende vann. De er hentet fra gresk mytologi og beskrives som kvinnelige vann nymfer, slike man ofte ser i eldre fontener.
Gustave Dorés mesterskap, som vi kan studere her, er samspillet mellom mørket og lyset, de lidende kroppene i Inferno, satt opp mot monumentale, geometriske fjell og havlandskaper.
Kristin Floods bok Dantes Inferno har et format som passer til reiser, på buss og tog – på nattbordet – hvor som helst. Et bokverk til fordypelse og undring – totalt blottet for jåleri.
 

Morten Krogvold